In Nieuwegein krijgt de ondersteuning via Geynwijs (als uitvoerder van de Wmo- en Jeugdhulpvoorzieningen) van cliënten ruime waardering: 83 % van de Wmo-gebruikers zegt zich beter te redden dankzij de hulp, en 80 % vindt dat zij de dingen kunnen doen die zij willen. Voor de jeugdhulp geldt dat ouders en jongeren in overgrote meerderheid aangeven de juiste hulp te hebben ontvangen.
Respons laag
Desondanks blijft een belangrijk probleem op de loer: de respons op de cliëntervaringsonderzoeken is laag. Slechts 18 % van de Wmo-gebruikers vulde de vragenlijst in en bij de jeugdhulp deden slechts 14 % van de ouders en 11 % van de jongeren mee. De gemeente waarschuwt dat de resultaten daardoor “indicatief en niet representatief” zijn.
De cijfers laten een goed gevoel zien, maar die blijken op instabiele voeten te staan. Respondenten geven aan dat ze de hulp passend vinden, dat de professionals hen serieus nemen en dat samen wordt gezocht naar een oplossing. Toch is sprake van opgaven: zoals het vergroten van bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuner in de Wmo, en in de jeugdhulp het beter regelen van de overgang naar 18 jaar, de overdracht tussen hulpverleners en meer betrokkenheid van ouders.
Herijking
De gemeente heeft direct stappen aangekondigd: de respons wil men verhogen door het onderzoek het hele jaar te spreiden, panelgesprekken te houden en via nabellen de deelname te stimuleren. Ook staat een herijking van het onderzoek op de agenda om meer concrete aanbevelingen voor actie mogelijk te maken.
Voor inwoners betekent dit: de steun is er, de waardering ook, maar het wordt nu tijd dat méér bewoners hun ervaring delen — anders dreigt het beeld dat we krijgen slechts het topje van de ijsberg te zijn.
Lees hier moor over: Nieuwegein zoekt grip op jeugdzorgkosten met Taskforce Jeugd

Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.